Novinky.cz
Kultura
Ú t e r ý
23.září 2003, 19:59
Publikováno dne:
11.9.2001



na Obsah
Zpravodajství
Kurzy, burza
Počasí
T E L E V I Z E
Politika
Internet
Počítače a technika
Sport
S T Y L
Kultura
Boulevard
Lidé, vztahy, sex
Comics
Vaše názory
Archiv
TechDesk
AutoNovinky
HREJ!
Seznamka

ASCII   MAC   WIN

REKLAMA

Nová deska brutálního lyrika Filipa Topola a Psích vojáků a hudební servis pro tento týden

Vítejte na pravidelném úterním sloupečku o hudbě. Máme tu jednu skutečně výraznou osobnost české hudební scény, tradiční dávku škváru a ještě tradičnější kupu nových desek. Dočkáte se i nové ankety.

Drsný básník Filip Topol a jeho Psí vojáci vydávají novou desku

[Obr: pvo.gif (52200 Bytes)]
Psí vojáci v celé kráse: druhý zleva Filip Topol, úplně napravo Jáchym Topol
Brněnští Indies Records pro nás na začátek podzimu připravili po Ivě Bittové další lahůdku, tentokrát v podobě nové nahrávky Psích vojáků. Deska se bude jmenovat U sousedů vyje pes, obsahuje 12 skladeb (ve stopáži přes 60 minut) a Filip Topol a spol. ji natočili na začátku prázdnin v brněnském studiu Audioline.

Nebýt Vojáků a jejich hudby, těžko bychom hledali nějakou kontinuitu předrevolučního bolševického undergroundu a porevolučního undergroundu „kapitalistického“. Syroví, přímí a osobití, takoví byli Psí vojáci v době, kdy nemohli hrát, a takoví zůstali i v době, kdy většina „disidentských“ skupina po ztrátě nepřítele ztratila i hudební nápady. Síla, s níž vůdčí osobnost skupiny Filip Topol bije do svého piána, nikdy nevyprchala. Ať už je zdroj jeho bolesti jakýkoliv (šeď totalitního velkoměsta, depresivní stavy, alkoholismus), Topol se s ním vždy vypořádává s takovou grácií, že za ním zůstávají dobré a ještě lepší desky. Když spočítáme regulérní studiová alba, všechny možné výběry a živáky, mají za sebou Vojáci již 16 desek, včetně dvou Topolových „soukromých“. Písně jako Žiletky nebo Marilyn Monroe z jejich nejslavnějšího období zlidověly a Topol sám se nedávno dokonce ke svému zděšení objevil v jedné čítance české literatury. Můžeme říci, že po právu. Topol je básník, který se doprovází na piano. Píše básnické miniatury — písně, ale jeho diskografie obsahuje i koncepční desky, například Baroko v Čechách nebo Hořící holubi, které je třeba poslouchat jako epické monolity, neboť jednotlivé skladby zde svazuje ucelený příběh. Každá Topolova píseň je záznamem z deníku, který píše jeho nepokojný život, dočteme se v něm příběhy lásky a nenávisti, smrti a radosti z každého dne. A on sám je fascinujícím způsobem vypráví.

[Obr: sestra.gif (16963 Bytes)]
Filip Topol vyrůstal v rodině slavného dramatika Josefa Topola, jeho živelné dospívání na pražském předměstí je zobrazeno ve vynikající knize Mně13. Jeho hlavním kumpánem mu byl bratr Jáchym, který kdysi psal Psím vojákům texty. Dnes je z něho jeden z nejrespektovanějších českých spisovatelů, jeho román Sestra je bezpochyby nejvýraznějším dílem české literatury 90. let a nedávno vyšel v německém i anglickém překladu. (Psí vojáci zhudebnili básně z této knihy na stejnojmenné desce v roce 1994.) Oni dva kolem sebe soustředili skupinu muzikantů, kteří si začali říkat Psí vojáci a strhávali na sebe pozornost na pololegálních sešlostech v agonii husákovské normalizace. (Poprvé vystoupili na Pražských jazzových dnech v roce 1979). Po revoluci vydali dvě vynikající alba Nalej čistého vína, pokrytčeLeitmotiv, kterým ale trochu uškodilo, že vyšly u malých firmiček, které měly problémy s distribucí. Od roku 1994 vydávají u Indies, kde v roce 1995 spatřila světlo světa jejich asi nejlepší deska napsaná po roce 1989 — Brutální lyrika. Drsný způsob života a nadměrné pití přivedlo Filipa Topola ke zhroucení, po němž následovala dlouhá rekonvalescence. Dokázal se však vrátit ke skládání hudby i na koncertní pódia. Ke konci roku očekáváme jeho další sólovou desku, kterou bude jeho pokus o moderní vážnou hudbu a na níž spolupracoval s Agon Orchestra.

[Obr: vyjepes.gif (4889 Bytes)]
I nová deska je plná rytmických básní, kterým dominuje klavír a samozřejmě Topolův hlas. V tomto ohledu se nic nemění. Topol chvíli pláče, chvíli šeptá, chvíli křičí, prostě jeho slovní lamento upozaďuje všechno ostatní. Titulní U sousedů… je věnována památce zesnulé legendy českého undergroudnu Mejlu Hlavsovi. Celou deskou se táhne motiv smrti, který vrcholí v třináctiminutové Ty taky/Malá Smuteční hudba, ve které Topol sleduje pohřební průvody, jež se vydávají každou hodinu na pochod a křičí: „Ty taky, ty taky.“ Fakt neustálé blízkosti smrti už patří k Topolově lyrice, jeho poslední sólové album Střepy popisuje zážitky z fyzického zhroucení, které ho málem stálo život. Dvě skladby zprostřed alba I Adagio — Moderato — AdagioII Largo zase dodržují formální strukturu Topolových oblíbených klasiků. Jak jsme už zvyklí, Topol svými texty komentuje věci, které vidí kolem sebe, avšak nikdy nesklouzne do pustého moralizování. Na to jsou jeho texty příliš nadčasové. Shrnuto a podtrženo, Topol zůstává jedním z mála česky zpívajících interpretů, jehož texty stojí za to vnímat. A když k tomu připočteme strhující doprovod, který mu připravili Psí vojáci, pak nezbývá než konstatovat, že jde znovu o vynikající desku.

Filip Topol a jeho Psí vojáci (z původní sestavy už zůstal jen bubeník David Skála) patří neodmyslitelně ke koloritu zuřivých 90. let v České republice. Mimo všechny módní vlny kráčí Topol — poetický vypravěč i Topol — hospodský pianista Prahou nezměněn. S novou deskou nám znovu připomíná (ač by nemusel), že ještě pořád má co říct. Ten, kdo mu bude naslouchat pozorně, bude těžko zklamán.

Deska Psích vojáků "U sousedů vyje pes" vychází 7. září u Indies Records.

a další zprávy:

Beastie Boys skončili provoz svého labelu Grand Royal

Známá partička bílých raperů — Beastie Boys — byla nucena vyhlásit bankrot své vlastní gramofonové firmičky Grand Royal. Důvodem jsou rostoucí dluhy. Ve smuteční řeči Mike D prohlásil: „Bylo to jedno z netěžších rozhodnutí, které jsme museli udělat. Během těch let se ke Grand Royal přidala spousta nejtalentovanějších hudebníků a producentů v tomhle průmyslu. Je smutné, že to zároveň přineslo zadlužení a stav, ve kterém už dále nemůžeme fungovat.“ Grand Royal vznikl v roce 1993 a své desky na něm vydávali stále populárnější At The Drive-In, americké rockové divoženky Luscious Jackson, zvukoví teroristé Atari Teenage Riot, Bran Van 3000 nebo třeba Sean Lennon, syn Johna Lennona. Některé komentáře hovoří o tom, že krach způsobila divoká strategie labelu, neboť Beasties si na něm vydávali hudbu hlavně pro svoji radost a většina desek byly komerční propadáky. Za všechny jmenujme například celou řadu značně obskurních japonských skupin nebo ujeté projekty Adama Horowitze se starými syntezátory. V tomto ohledu Beastie Boys následují osud firmičky Apple Recordings, kterou spravovali v polovině 70. let The Beatles. Přesto jsou jejich aktivity na tomto poli chályhodné, Beasties dávali šanci úplně neznámým skupinám, a to bez ohledu na to, jestli se jim to vyplatí, nebo ne. Daň, kterou zaplatili, je sice vysoká, ale nikdo nepopře, že to byla velká sranda. A o tu jim vždycky šlo.

Victoria Beckham asi nemá ráda ovoce

Posh Spice, manželka fotbalisty Manchesteru United Davida Beckhama, si prožila minulý týden noc hrůzy na koncertě v Leicesteru. Stotisícový dav, který se přišel podívat na show populární stanice Radio One, ji doslova smetl s podia sprškou lahví, ovoce a zeleniny. Co dav tak rozzuřilo? Členka Spice Girs se rozhodla, že bude zpívat písně ze svého nového alba jen na playback. Naštvaní diváci reagovali po svém, začali bučet a házet po nešťastnici doslova cokoliv, co jim přišlo pod ruku. Jeden svědek řekl reportérovi časopisu NME, že Victorii minimálně jednou trefili, než se jí podařilo utéct. Victoria druhý den tento incident komentovala slovy: „Umím zpívat a píšu báječné písně, tak nevidím důvod, proč to mám na každém vystoupení dokazovat.“

Pohřeb, kvůli kterému stojí za to zemřít

[Obr: funeral.gif (38220 Bytes)]
Minulý týden jsme informovali o tragické smrti R&B zpěvačky Aaliyah. V pátek 31. srpna proběhl v New Yorku velkolepý pohřeb, mrtvé tělo v prosklené rakvi táhl bílý kůň a na počest zesnulé bylo vypuštěno 22 bílých holubic. Spektakulární pohřeb sarkasticky komentoval v úvodníku sobotního New York Post novinář Rob Dreher, který prohlásil, že „nevýrazná zpěvačka postradatelných pop songů měla pohřeb, který by si zasloužila Matka Tereza nebo John F. Kennedy“. Ostré reakce na sebe samozřejmě nenechaly dlouho čekat. Černošský aktivista reverend Al Sharpton vzkázal zmíněnému sloupkaři, že newyorské černošské komunitě nebude nikdo říkat, jak mají její členové truchlit, a požádal o jeho potrestání za rasistické projevy.
Mezitím se splnily moje předpovědi a poslední deska Aaliyah se minulý týden dostala na první příčku amerického žebříčku. Vlastní smrt asi skutečně bude geniálním prodejním tahem, jediná jeho chyba je, že se dá těžko použít více než jednou. Snad jedině Ježíš (nebo Elvis) by dokázali vydělat velké peníze ještě na zmrtvýchvstání.

Anketa: Kdo z hvězd současné pop music by si zasloužil zemřít a poté vstát z mrtvých?

Na předchozí zprávičku navazuje naše dnešní anketa. Tragická smrt v pravou chvíli již přinesla slávu několika interpretům, po kterých za jejich života neštěkl ani pes. Možná nejsme daleko od chvíle, kdy zneuznané „rádobyhvězdy“ budou v honbě po slávě páchat sebevraždy. Dnes se tedy ptáme: Kdo by si také zasloužil zemřít a být vyzvednut z hrobu hudebním průmyslem? (Aniž bychom samozřejmě komukoliv prvé či druhé přáli.)
Nominováni jsou:
Faithless — probíjející klávesy Sister Bliss, na které předstírá hru?
Britney Spears — zavražděna Christinou Aguilera na klinice plastických operací?
Spice Girls — v úvahu přichází kolektivní sebevražda ve stylu japonských sekt
Eminem — zavražděn svým alterego Slim Shadym motorovou pilou ve sprše?

Kdo z hvězd současné pop music by si zasloužil zemřít a poté vstát z mrtvých?
Eminem  54.8 %
Britney Spears  19.1 %
Faithless  13.8 %
Spice Girls  12.1 %
odpovědělo 412 čtenářů
  

Koncerty: Ed Rush v Praze a Ostravě

Jeden z nejznámějších drum’n bassových producentů současnosti Ed Rush vystoupí tento týden na dvou koncertech v České republice. Nejprve v pátek 14. v Praze v Lucerna Music Baru a o den později v baště mastného dnb v Ostravě. Ed Rush se proslavil jako průkopník velice tvrdého drum’n bassu, kterému dominuje masivní basová linka, repetitivní militantní rytmické smyčky a sci-fi zvuky. V roce 1998 vydal společně s producentem Opticalem vynikající desku Wormhole, jejíž zvuk byl novináři popsán jako neurotický funk. Společně pak vypustili ještě několik zajímavých singlů a loni i další LP The Creeps. Očekávat můžeme skutečně hodně silnou breakbeatovou masáž, která snese srovnání třeba s koncertem Sepultury nebo gospelového sboru New Hope.
Další koncerty v nejbližší době: 20. 9. Tom Jones (Paegas), 9. 10. Roxette (Paegas), 10. 10. Faithless (Křižík). 19. 10. Manic Street Preachers (Kongres. centrum), 20. 10. Tindersticks (Archa).

hudební novinky pro tento týden:

* 4hero Creating Patterns (Talking Laud)
Drum’n bassoví producenti Mark Mac a Dego McFarlane si udržují vysoký kredit od junglových dob svých prvních desek až po složité jazzově-(dis)rytmické kompozice posledního dvojalba Two Pages. Na nové desce pokračují v hledání kosmických zvuků a futuristických rytmických paternů a pomoci jim v tom mají hosté jako americká básnířka Ursula Rucker nebo soulová hvězda Jill Scott. Bude to hudba pro fajnšmekry, která si zaslouží pozornost.

* Adam F Kaos (EMI)
Kdysi dávno byl Adam F oslavován jako autor vynikajích drum’n bassových singlů CirclesMetropolis a desky Colours, která dodnes zůstává jednou z nejlepších v tomto žánru. Od té doby však už proteklo v Temži spousta vody a Adam F se stal vyhledávaným hip-hopovým producentem. (Kráčí tak ve stopách svého kolegy Roni Size.) Stačila jedna cesta za oceán a v Americe už je oslavován jako Dr.Dre budoucnosti. Jestli to bude nakonec skutečně tak horké, se ještě uvidí, dnes už ale máme k dispozici tuto desku, která je plná originálního hip hopu s hosty jako Redman nebo LL Cool J. Současný singl Smash Sumthin s Redmanem bude podle všeho velkým klubovým hitem.

* The Charlatans Wonderland (Island)
Patrně jediné přeživší exempláře manchesterského psychedelického soundu počátku 90. let (Inspiral Carpets nebo Stone Roses, dnes povětšinou v blázincích a na protidrogových klinikách). Kytarová smršť a klávesové kobercové nálety jako za starých časů. Ti, kteří desku již slyšeli, zatím hýří nadšením.

* Lee Perry The Best Of Lee Perry (Upsetter)
Šílený jamajský ganja man, legenda dubu a mistr vyhulených nálad, který o sobě rád prohlašuje, že je reinkarnací Krista, Mojžíše i Buddhy zároveň.

* Maxwell Now (Columbia)
Maxwell byl jednou z prvních R&B hvězd nové generace. Nechal se inspirovat u Marvina Gaye a soulu 60. a 70. let a na desce Urban Hang Suite z roku 1996 předznamenal nástup hvězd jako Erykah Badu nebo Laureen Hill. Tohle je jeho návrat.

* Slayer God Hates Us All (Mercury)
Staří (dobří) metalisté Slayer a jejich nová deska. (I jejich nášivky jsou hodně OK!)

* Armand Van Helden Repros (Armed US)
Sebrané remixy z dílny klasika amerického house. Obsahuje remixy Nuyorican Soul, Sneaker Pimps, Faithless, CJ Bolland a samozřejmě slavný hit Professional Widow Tori Amos.

singly:
[Obr: chemicals.gif (9007 Bytes)]
Singlíků pro tento týden je hodně, takže rychle na ně. Největší pozornosti se asi dočká vydání klubových remixů skladeb Beautiful DayElevation irských hodných hochů z U2. Některé remixy jsem slyšel a musím říct, že je to odporné a ohyzdné zároveň. Chtěl bych vidět někoho, kdo na ně bude tančit, nedej bože je poslouchat. V dobách Achtung Baby byli U2 první rockovou skupinou, která vydávala na singlech taneční remixy. Od té doby se ale stali karikaturou sebe samých a já osobně už nevěřím jediné věci, kterou říkají a dělají. Všechno je to vykalkulované od první do poslední noty, takže se k nim Paul Van Dyke jako remixer vcelku hodí. The Chemical Brothers vydávají It Began In Afrika, na můj vkus trochu příliš tupý rytmus, ale od Chemicals už po Surrender čekejme jen mainstreamové postupy. Tenhle track předcházela příliš silná pověst, takže nakonec, když ho slyšíte, jste zklamáni. Ale o tom, že se na to bude tancovat celý podzim, jsem přesvědčen stejně neomylně jako o tom, že Elvis pořád žije. Shaggy vydává třetí singl ze svého multiplatinového alba Hot Shot, jmenuje se Luv Me Luv Me. Stejně činí i Dido s písní Hunter, x-tým to singlem z No Angel. Jejich předchozí počiny hrály rádia i u nás, uvidíme, zda to bude platit i pro tyto novinky. Artful Dodger už je jen Mark Hill a po čtyřech loňských megahitech, kterým vévodila hymna Re:Rewind vydávají singl Twentyfourseven! s vokálem Melanie Blatt (bývalé členky All Saints). Tímto dlouho očekávaným singlem A.D. patrně navždy opouštějí klubovou scénu 2step garage a vrhají se do vod lahodného R&B/popu. Produkce je jemná jako dětská prdelka a celé to zní jako reklama na žvýkací gumu — je to tak elastické a tak sladké. Fatboy Slim si po Star69 zachraňuje reputaci, vydává dvě skladby ze své poslední desky na split singlu. První je Yo Mama a druhý Song For Shelter, ten se navíc dočkal speciální péče The Chemical Brothers. Není to tak dávno, co byla DJ Rap nadějnou hvězdičkou, podepsala velké firmě a… vyšumněla. Teď se vrací s novým singlem Lick Shot. Autory asi nejlepšího singlu tento týden jsou Shimon a Andy C z londýnské drumbassové party Ram, kteří vydali neuvěřitelně chytlavý track Body Rock.

-------

A na závěr ještě omluva: V minulém hudebním servisu jsem trestuhodně spáchal několik chyb. Iva Bittová nežije v Lelkovicích, ale v Lelekovicích a houslové koncerty jsou samozřejmě Bartokovy. Stejně tak Uncle Kracker nejsou technaři, ale chlápek s kytarou. Omlouvám se všem čtenářům za tyto omyly a děkuji těm, kteří mne na ně upozornili. Doufám, že pomýlené informace nezpůsobily nějakou katastrofu, například smrt fanatického fanouška Ivy Bittové, který zemřel hladem a zimou na cestě do neexistujících Lelkovic, nebo srdeční zástavu technařky, jež se navlečena ve svém chundelatém party oblečku pokouší pařit na Uncle Kracker. Jako trest jsem si vyměřil soustředěný poslech sebrané diskografie Michala Davida včetně videozáznamu jeho spartakiádních live vystoupení.

Pro příště slibuji i audio ukázky, po nichž jste tak volali v posledním talkbacku!

Karel Veselý (kajoun@cbox.cz) - 11.9.2001

Zaujal Vás tento článek? Chcete nám k němu něco sdělit? Neváhejte a sdělte nám svůj názor 


S O U V I S E J Í C Í   O D K A Z Y . . .

2step garage — nový hudební zázrak z londýnských klubů - 7.9.2001
Hudební servis pro tento týden - 4.9.2001
Hudební servis pro tento týden - 28.8.2001
Úvodní Hudební zprávičky - 24.8.2001
Nové album islandské královny popmusic Björk - 31.8.2001


V A Š E   N Á Z O R Y . . .

Filip Topol si nevážil obecenstva - Mirek Kratochvíl
AD anketa - Rostej
Karel Veselý
Svět je zvuk a zvuk je svět a svět je svět a zvuk je zvuk.

Sdělte nám svůj názor Vytiskněte článek na tiskárně Pošlete článek kolegovi emailem Další články autora
Hodnocení: 5.4 / 10

A K T U Á L N Ě:

Baldachýn: Potter vycpává koťátka!

COMICS: Čím jedeš?

Dnes naposled

Velké sportovní finále

Jak jsem poštval kamarádku na Václava Klause

Rok 2002 v hudbě - část druhá

Místo hada Karel Gott

Povídky nevidomých: Vyvařené zuby

Nenechte sebou manipulovat

Existují jen multiplexy?

HREJ OVER!

K U L T U R A:

Rok 2002 v hudbě - část druhá

Existují jen multiplexy?

Next Station

Škytající Helmuti a potápěči z Východu

Helmutova stříkačka

FFFILM: Dneska to bouchne!

 

 





- nahoru - Copyright (c) 1998-2000 Seznam - Ivo Lukačovič, uvedení autoři článků a dodavatelé
obsahu, všechna práva vyhrazena