Novinky.cz
S T Y L
Ú t e r ý
23.září 2003, 19:36
Publikováno dne:
14.5.2002



na Obsah
Zpravodajství
Kurzy, burza
Počasí
T E L E V I Z E
Politika
Internet
Počítače a technika
Sport
S T Y L
Kultura
Boulevard
Lidé, vztahy, sex
Comics
Vaše názory
Archiv
TechDesk
AutoNovinky
HREJ!
Seznamka

ASCII   MAC   WIN

REKLAMA

K čemu je vychovávána mladá generace

Kde se bere v dětech agresivní chování, snaha bezohledně se prosazovat, ovládat druhé a cíleně jim ubližovat? Co vede děti k vandalismu a experimentování s drogami? Tyto otázky položil v obecním kulturním zpravodaji kolegům učitelům i veřejnosti ředitel základní školy v Turnově Mgr. Josef Rytíř. Jde o otázky v současné době nadmíru aktuální nejen v Turnově a České republice, ale i v mnoha dalších evropských státech. Tragické události v německém Erfurtu, kde vlastně zbytečně přišlo o život 13 učitelů, dva studenti a atentátník, (pro záškoláctví vyloučený student gymnázia) jsou jen výrazným vykřičníkem nutícím k přehodnocení současné výchovy.

Naše současná doba vyznává kult mládí. Má to svou logiku, mládí je progresivnější než stáří a navíc při přechodu od komunistického režimu ke kapitalismu došlo k tak výrazným změnám, že je jisté mezigenerační napětí docela logické. Ke dravému nástupu mládí docházívá při každých společenských změnách, jde-li o změny pro celou společnost pozitivní, nebo negativní, je při tom vedlejší. I Hitler dokázal zmanipulovat mládež pro své cíle. Stejně tak komunistický režim ve svých počátcích stavěl své mocenské pozice na nejmladší generaci, kterou stavěl do protikladu s generací dříve narozených.

Kult mládí, síly a bohatství se stal nejprve reklamním sloganem a nyní je základní životní filozofií značné části společnosti. K prestiži reprezentované majetkem a ovládáním druhých vede bezohledná dravost. Slušnost je vlastně nevýhodou. Vzory z akčních filmů jsou již pokládány za normální. Agresivita při řešení konfliktů, a to i těch nejbanálnějších, končí poraněním nebo i smrtí, a to i u těch velice mladých.

Vzniklá situace je natolik vážná, že se o ní několik let diskutuje. Ten základní problém si už mnozí uvědomují v celé jeho nahotě. Nic se ale neřeší. Jde totiž o přístup státu k rodině. Souvisí to patrně s neustále přežívající představou administrativního centralistického vládnutí. Jestliže stát mocensky omezil základní společenskou jednotku, kterou je rodina, tím, že v zákonných normách došlo k vypreparování „lidských práv“ jednotlivých jejích členů tak, že se mohou navzájem střetnout jako individua bez společenské vazby, nelze se divit, že přibylo konfliktů. S tímto oficiálním státním přístupem k rodině souvisí zvýšená rozvodovost, neochota ke standardnímu rodinnému soužití i vzájemné vydírání se jednotlivými členy rodin. Pokud totiž není rodina dostatečně pevná a hájená jako celek státní mocí, je její výchovný vliv na děti výrazně menší než dříve. S tím se setkávají učitelé, jejichž společenská prestiž a autorita byly jménem liberálního přístupu zrušeny.

Radka Kvačková ve svém článku PLODÍ LIBERÁLNÍ VÝCHOVA SPRATKY? v LN polemizuje s jejími kritiky, i když uvádí i argumenty oponentů. Dovolím si ocitovat z úvodu jejího článku: „Co pro mne znamená liberální výchova? Hajzlíka, který vám šlápne na nohu a pak se na vás dívá, jako že byste se mu měli omluvit. ... Jiná autorka se svěřila: 'Český model liberální výchovy ve mně vzbuzuje rozpaky. Obávám se, že se jím zaklínají líní nebo lhostejní rodiče produkující často nevychované a necitelné spratky.' Něco podobného si myslí víc lidí. - Dnešní žáci vědí, co všechno si mohou dovolit, ale jako kdyby nevěděli, co si dovolit nesmějí – stěžují si často učitelé...“ Konstatovat, že liberální výchova není – když dospělí dopustí, aby děti nebraly ohled na jiné a prosazovaly se na jejich úkor – když tolerují provinění proti dobrým mravům či když se nezdvořilost považuje za osobitost, nestačí. Navíc právě to, co výchovou není, je často běžné.

I v tak malém městě, jako je Turnov, se lze setkat s 10–12letými děvčaty, která na veřejnosti mluví o svých učitelích stylem „ta pí.. na mně chtěla úkol, poslala jsem jí do pr...“ nebo „ta sv... mě nechala po škole, táta si to s ní vyřídí“.

Krize je ve výchově, nepomohou žádné přívlastky. Osobně již s nimi mám nejednu špatnou zkušenost. Výchova je jediná a určitě ji slovně deklarovaná „liberální výchova“ nenahradí. Základem skutečné výchovy je prestiž rodiny jako takové. Pokud nedokážeme obnovit tuto nejdůležitější společenskou jednotku a její nezastupitelnou roli ve výchově dětí, bude naše společnost stále agresivnější, neschopná spolupráce, a tím i jakéhokoli rozvoje.

S tím souvisí i právní zodpovědnost jednotlivých členů rodiny. Slušné chování by mělo být samozřejmostí. Za každé hulvátství a agresivní chování dítěte jsou zodpovědní jeho rodiče. Zodpovědnost by ale měla být nejen morální, ale i právní. To platí ještě výrazněji v případě mládeže zabývající se trestnou činností. Mladí zloději a zlodějky velmi dobře vědí, že jejich konání nebude vzhledem k jejich mládí ani došetřeno.

K deklarování trestní zodpovědnosti rodičů a zákonných zástupců z nepochopitelných důvodů v našem právním řádu nedošlo. Problém je v tom, že rodina není pokládána za jednotku, ale jen za skupinu individuí. Vztah státu k rodině, problematika morální i trestněprávní zodpovědnosti rodičů a dětí, výchovy v rodině i ve školách by měla být, vzhledem ke své aktuálnosti, jedním z nosných témat volebních programů. Zatím jsem nezaznamenal, že by se naši političtí harcovníci, snažící se o ovládnutí parlamentu, nad touto problematikou zamýšleli. Zdá se, že jejich zájmem je jen přerozdělování státních finančních prostředků projektům, které se skutečnou výchovou mladé generace moc společného nemají, i když jsou tak někdy prezentovány.

Ivan Turnovec (ivan.turnovec@seznam.cz) - 14.5.2002

Zaujal Vás tento článek? Chcete nám k němu něco sdělit? Neváhejte a sdělte nám svůj názor 


V A Š E   N Á Z O R Y . . .

Krasne jste to svedl vsechno na rodinu... - lukas
Milá Evo Červinková... - Apolena K.
Jaká rodina, takový národ - Zdena Knihová
Ten chlapec na sebe chtěl dosti svérazně upozornit - Eva Červinková
Ten kluk se jen vzbouřil - Blanka Mokrá
Také si myslím, že je dosti značný alibismus vše svádět na televizi - Tomáš Navrátil
Za to nemůže televize - Radim
Ziju na zapade pres 30 let… -  Anna Kulhava
2. část - Eva Červinková
Je to výchovou... je to televizí... je to v nás - Eva Červinková
Hodnoty jsou opomíjeny - Petr
Myslim, ze jsme na tom jeste hodne dobre - Jozka Novak
I škola a společnost vychovává - Soňa Hrdličková
Stat nedela rodinu. Rodiny delaji stat - Pierino
Nemohu než souhlasit - Vladimír Mařan
Není tak velký rozdíl v mladé generaci před čtyřiceti lety a dnes - Zdeněk Bervid
Výchova v rodině je prostě nenahraditelná - Iva
Ivan Turnovec
Výchova je ocenění toho nejlepšího z minulosti tím, že jí zajišťujeme svým nástupcům budoucnost.

Sdělte nám svůj názor Vytiskněte článek na tiskárně Pošlete článek kolegovi emailem Další články autora
Hodnocení: 5 / 10

A K T U Á L N Ě:

Baldachýn: Potter vycpává koťátka!

COMICS: Čím jedeš?

Dnes naposled

Velké sportovní finále

Jak jsem poštval kamarádku na Václava Klause

Rok 2002 v hudbě - část druhá

Místo hada Karel Gott

Povídky nevidomých: Vyvařené zuby

Nenechte sebou manipulovat

Existují jen multiplexy?

HREJ OVER!

S T Y L:

Jen řešení Lamohlavu 49/2002

Nenechte sebou manipulovat

Svět 2003 aneb Nenechme se oblbnout

Lamohlav 49/2002 - finální

Když mají děti zácpu

Změřit hvězdu, zvážit planetu

 

 





- nahoru - Copyright (c) 1998-2001 Seznam.cz, a.s., uvedení autoři článků a dodavatelé
obsahu, všechna práva vyhrazena