Novinky.cz
S T Y L
Ú t e r ý
23.září 2003, 19:35
Publikováno dne:
12.7.2002



na Obsah
Zpravodajství
Kurzy, burza
Počasí
T E L E V I Z E
Politika
Internet
Počítače a technika
Sport
S T Y L
Kultura
Boulevard
Lidé, vztahy, sex
Comics
Vaše názory
Archiv
TechDesk
AutoNovinky
HREJ!
Seznamka

ASCII   MAC   WIN

REKLAMA

Mohou se dospělí ještě učit?

Samozřejmě, že ne. Víme to všichni z vlastní zkušenosti, po posledních volbách to víme i o širším okolí.

Chtěl bych ale hlavně čtenářům přiblížit diskuzi v sousedním Německu. Ta byla vyvolána studií OECD srovnávající úroveň studentů ze 32 zemí jednotnou metodou (tzv. PISA — Program for International Student Assessment). Německo se totiž neumístilo nijak zvlášť dobře, což například časopis Spiegel inspirovalo k pravidelnému zařazování několikastránkových příloh věnovaných vzdělávání. Vezměme si z toho příklad — Benešovým dekretům v posledním čísle je věnována jen jedna půlstránka.

[Obr: vedathumb.jpg (8713 Bytes)]
[Obr: matykathumb.jpg (8440 Bytes)]
[Obr: ctenismall.jpg (8966 Bytes)]
větší obrázek
Mezinárodní srovnání úrovně studentů

Česká republika sice nijak neoslnila, ale patří k lepšímu průměru. Jako absolvent všech jejích vzdělávacích stupňů jen stojím v údivu nad odolností naší mladé generace. Ale nezakřikněme to, a raději se zamysleme nad některými zajímavými souvislostmi.

Mechanismus učení

Podle současné vědy učení probíhá podle stejného mechanismu u hlemýždě jako u člověka. Zatím ho neznáme. Ale zdá se, že ho přece jen jednou někdo vysvětlí bez nadpřirozených sil, jen s molekulami, atomy a elektřinou. Pravděpodobně je u člověka systém se 100 miliardami nervových buněk a 100 biliony synapsí (spojení mezi nimi) v hlavě každou informací trochu změněn. Čím déle podnět působí, čím více souvisí s tím, „co už tam je“, tím rychleji se zažere a začně platit ono „co máš v hlavě, ti nikdo nevezme“. Přímé (a skromné) důkazy fyzikálních změn v mozku byly zatím získány jen při pokusech na krysách.

[Obr: ucenithumb.gif (7251 Bytes)]
větší obrázek
Zjednodušená představa učení

Hotový mozek pak sice nedělá chyby, ale s vývojem je u konce. Samozřejmě, nic není černobílé a mnohá podobná dogmata, např. nemožnost tvorby nových nervových buněk v dospělém mozku, vzala během času za své.

Doba učení

Někteří psychologové říkají, že škola děti nejvíce podceňuje v době školky a ranné školní docházky, kdy jsou nejvíce schopné se učit. Možná mnoho rodičů v té době místo podchycení schopností pozoruje vznik komplexu „to jsme ještě nebrali“. Dítě rezignuje na samostatné myšlení a čeká, co je mu ve třídě předkládáno. V některých státech se proto snaží připravovat individuální studijní programy už v útlém věku.

Metoda učení

Univerzální metoda by se určitě už dávno prodávala v hypermarketech, kdyby existovala. „Osvědčené“ šprtání a opakování jí asi nebudou, zřejmě mohou dokonce mozek dítěte někdy poškodit. Organismus má vrozené dispozice k řešení problémů, největší odměnou je vnitřní uspokojení. Musí se při tom zapojit ale „celý člověk“. Filozofové si ostatně dávno všimli kladného vlivu emocí na mozkové děje:

Les passions sont les seouls orateurs qui persuadent toujours.
(Vášně jsou jediní řečníci, kteří nás vždy přesvědčí.)
François de la Rochefoucauld (1613—1680)

Ve škole zřejmě půjde o co možná nejpestřejší podání informace, zatahování žáků do výuky. To neznamená, že se žák nenamáhá, právě naopak, učení je neobyčejně energeticky náročná činnost.

Učení je hlavní nepřítel učení

Nechuť, stejně jako chuť k učení, je zcela zdravá a normální vlastnost. Během každého dne jsme zahlceni ohromným množstvím informací. Nechuť a „lenost“ ukládat do hlavy každou hloupost zabraňuje přesycení a kolapsu celého paměťového mechanismu. To jsem si to pěkně napsal, dobrou noc.

Problémové děti

Neexistují problémové děti. To je poselství dětských psychologů a neurofyziologů. Za každou „vadou“ je nějaká odstranitelná překážka, ať už v dítěti, nebo jeho okolí. Pomocí podrobných testů lze prý všechny vlohy objevit a nedostatky napravit. Některé dítě vstřebává informace pomalu, a proto se musí učit po malých dávkách. U jiného z počátku „zázračného“ žáka se zjistilo, že zázrak spočíval v jeho neobyčejné paměti; biflováním ovšem nahrazoval normální učení a třídění vědomostí a brzy začal propadat.

Největší omyl rodičů

Každé dítě je jiné. Z toho plyne největší omyl vychovatele: chtít po dítěti, aby bylo dobré ve všem. Plno dětí je pohybově nadaných; doma jim však ten fotbal, často jejich jedinou radost, zakážou, aby je nerozptyloval od učení. Dětí, kteří tak přijdou v životě o motivaci, jsou plná vězení. Protože každý může v něčem vyniknout. Byť jako dítě i rodič musím dodat, že někdy se pozná dost těžko, v čem.

K čemu vychovávat

Tuhle otázku s úlevou přenechám ministerstvu školství, je na mě příliš složitá. Aby student vydělal v životě nejvíc peněz? Aby byl pružnou a snadno rekvalifikovatelnou pracovní silou? Nebo výjimečnou osobností? Aby se prokecal s nejmenší námahou k nejvyšším postům? Aby byl, v duchu ústav moderních států, co nejvíce šťastný? Aby se toho co nejvíc o světě dověděl? Aby byl co nejužitečnější pro společnost? Už žák základní školy pozná, že tady jeden bohulibý cíl vylučuje druhý. Matematici podávají největší mozkové výkony za nejmenší ocenění… ale tohle u nás nemusím vůbec rozvíjet.

Všechny tyto otázky evidentně vyřeší až naše děti. My se musíme smířit s tím, že i zlozvyky komunismu u nás zmizí, až vymře poslední z nás, co ho pamatujeme. Funkcionářský kariérismus, nadutost a blbost pak budou nahrazeny bezohledností kapitalistickou. Neříkejte, že to není optimistický závěr: umím si představit daleko horší budoucnost.

Petr Bouř (bour@seznam.cz) - 12.7.2002

Zaujal Vás tento článek? Chcete nám k němu něco sdělit? Neváhejte a sdělte nám svůj názor 


S O U V I S E J Í C Í   O D K A Z Y . . .

oecd
MS
Máme krátkou paměť - 26.5.2002


V A Š E   N Á Z O R Y . . .

Dítě je třeba brát jako individualitu a osobnost - Jana Zárybnická
Samostatne, tvurci a kriticke mysleni - Bochi
Nikomu nepodavam skrz nejaky clanek svuj nazor - Jan
Vim, ze nic nevim - sliva drahomir
S Vaším úvodem tak zcela nesouhlasím - Naďa Vítková
Petr Bouř
Les passions sont les seouls orateurs qui persuadent toujours.
—François de la Rochefoucauld

Sdělte nám svůj názor Vytiskněte článek na tiskárně Pošlete článek kolegovi emailem Další články autora
Hodnocení: 5.4 / 10

A K T U Á L N Ě:

Baldachýn: Potter vycpává koťátka!

COMICS: Čím jedeš?

Dnes naposled

Velké sportovní finále

Jak jsem poštval kamarádku na Václava Klause

Rok 2002 v hudbě - část druhá

Místo hada Karel Gott

Povídky nevidomých: Vyvařené zuby

Nenechte sebou manipulovat

Existují jen multiplexy?

HREJ OVER!

S T Y L:

Jen řešení Lamohlavu 49/2002

Nenechte sebou manipulovat

Svět 2003 aneb Nenechme se oblbnout

Lamohlav 49/2002 - finální

Když mají děti zácpu

Změřit hvězdu, zvážit planetu

 

 





- nahoru - Copyright (c) 1998-2001 Seznam.cz, a.s., uvedení autoři článků a dodavatelé
obsahu, všechna práva vyhrazena