Novinky.cz
S T Y L
Ú t e r ý
23.září 2003, 19:44
Publikováno dne:
11.9.2000



na Obsah
Zpravodajství
Kurzy, burza
Počasí
T E L E V I Z E
Politika
Internet
Počítače a technika
Sport
S T Y L
Kultura
Boulevard
Lidé, vztahy, sex
Comics
Vaše názory
Archiv
TechDesk
AutoNovinky
HREJ!
Seznamka

ASCII   MAC   WIN

REKLAMA

Automobily a čistota ovzduší

Britský lékařský časopis The Lancet zveřejnil v září na základě výsledků několikaletého výzkumu informaci, že městské ovzduší, znečistěné převážně automobilovou dopravou, je důvodem každoročního úmrtí tisíců obyvatel evropských měst. V naší republice se podobné výzkumy neprovádějí. Naopak se chlubíme tím, že kvalita ovzduší se za posledních deset let výrazně zlepšila. Ubylo totiž exhalátů ze zrušených továren a došlo k odsíření některých elektráren. Monitorování je ale zavádějící. Zástupce centra pro otázky životního prostředí University Karlovy Ivan Rynda na to upozorňuje: 'Za posledních deset let se ovzduší v ČR na jedné straně jako celek velmi prudce zlepšilo, na druhé straně se ale zhoršilo, a to především ve velkých městech -zejména kvůli nárůstu automobilové dopravy'.

Problém s výfukovými plyny je u nás horší než jinde i proto, že zde jezdí mnoho starých aut, která nesplňují současné světové ekologické normy. V západní Evropě a USA automobily ekologické normy plní. Nicméně ani to nestačí. V USA si před časem posteskl Jayne Madrock, představitel organizace Clean Air Network - za čistý vzduch : 'Ano, provoz aut je podstatně čistší než před třiceti lety, ale skutečným problémem je, že stále produkují třetinu znečištění v celé zemi, protože jich řídíme pětkrát více než tehdy'. Výrazný nárůst alergických onemocnění dětí (hlavně dětské astma) znepokojilo vládu prezidenta Clintona natolik, že na výzkum vyčlenila celkem 17 milionů dolarů.

Obyvatele měst, ve kterých výrazně vzrostl počet denně projíždějících osobních i nákladních vozidel, ohrožuje přízemní ozon. Situace je kritická hlavně během teplých letních dnů. V celé České republice během uplynulých deseti let houstla osobní automobilová doprava velmi rychle, jde o rekordní nárůst v rámci celého světa. Zdravotní efekty, způsobené zvýšenými koncentracemi výfukových plynů jsou přitom alarmující. Ivan Rynda nelichotivé výsledky výzkumu britských vědců a současnou situaci u nás komentuje: 'Je to apel na zastupitele a radní všech velkých měst. Já se fakt divím, že se po takových zprávách nezačnou okamžitě shánět po podkladech a nesvolávají mimořádné schůze.'

Podle Vladimíra Kadlece z Ústavu dopravního inženýrství dlouho potrvá, než si uvědomíme, jak je sobecké používat auto tam, kde to není nutné. Zatímco ve Francii, Německu a dalších západních státech jezdí velké množství občanů do práce na kole a při použití vozu se dbá na jeho vytíženost, bylo zjištěno, že při průjezdu Prahou je ve více než 70 % osobních vozů pouze jediný pasažér, kterým je pochopitelně řidič.

V měsíci červnu ohlásila prosazování nových přísnějších protismogových opatření francouzská ministryně pro životní prostředí Dominique Voynetová, která chce prosadit přijetí těchto provoz automobilů výrazně omezujících opatření v rámci celé Evropské unie.

Právo se 5. září dotázalo ministra životního prostředí Miloše Kužvarta: 'Uvažujete o podobných tvrdých protiautomobilových opatřeních jako Vaši resortní kolegové v západní Evropě?'Pan ministr odpověděl: 'Taková opatření jako v západoevropských metropolích jsou nezbytná i u nás. Jejich zavedení je o to více urgentní, pokud srovnáme kvalitu vozového parku v západní Evropě a v ČR, kde se podle údajů z konce loňského roku pohybuje průměrný věk automobilů okolo 13,72 roku. Úvahu o zachování životního standardu můžeme obrátit naopak: necháme nadále lidi stonat či dokonce umírat jen pro své vlastní pohodlí? Vzpomínám si, jak při letošním Dni Země převážná většina osobních automobilů jedoucích Prahou vezla hlemýždím tempem jen svého řidiče. Cesta z bludného kruhu vede pouze přes podporu hromadné dopravy a dopravních systémů našich velkých měst, které především musí vymýtit tranzitní dopravu.'

Na závěr jen pár slov pro spoluobčany, platnost bude ale určitě obecnější. Situace v některých ulicích města Turnova je srovnatelná s velkoměsty, těmi ale neprojíždějí pravidelně těžké nákladní vozy, s jakými se můžeme setkat, když projíždějí Hlubokou ulicí a náměstím. Horší je u nás situace ale ještě proto, že naši páni radní nemají zájem řešit hromadnou dopravu (o tom svědčí zrušení autobusových zastávek ve středu města), čímž vlastně nutí turnováky i občany okolních obcí k tomu, aby ve stále větší míře používali osobních vozů. V denním spěchu se na problémy životního prostředí trochu zapomíná. Je to ale velmi krátkozraké. Přibývání alergických dětí a astmatiků není alarmující jen v USA.

Ivan Turnovec (ivan.turnovec@seznam.cz) - 11.9.2000

Zaujal Vás tento článek? Chcete nám k němu něco sdělit? Neváhejte a sdělte nám svůj názor 


S O U V I S E J Í C Í   O D K A Z Y . . .

Dálnice přes vaši zahradu! Proč ne? - 31.5.2000
Nenápadný půvab buržoazie - 18.4.2000


V A Š E   N Á Z O R Y . . .

Palivová články jsou už minimálně 50 let - Michal Poupa
Ford připravuje automobil poháněný palivovými články - Yaroukh
Tak to abychom začali konfiskovat osobní automobily  - Ondra
Na něco umřít musíme - Polasek
S Vaším článkem naprosto souhlasíme - Renata Sládková
A co princip palivových článků? - Petr Husak
Veškeré úvahy na toto téma jsou k ničemu - Albert Stránský
Ve velkých městech se stává situace kritickou - Věra Zaplatílková
Ivan Turnovec
Problém s výfukovými plyny je u nás horší než jinde i proto, že zde jezdí mnoho starých aut, která nesplňují současné světové ekologické normy.

Sdělte nám svůj názor Vytiskněte článek na tiskárně Pošlete článek kolegovi emailem Další články autora
Hodnocení: 5.4 / 10

A K T U Á L N Ě:

Baldachýn: Potter vycpává koťátka!

COMICS: Čím jedeš?

Dnes naposled

Velké sportovní finále

Jak jsem poštval kamarádku na Václava Klause

Rok 2002 v hudbě - část druhá

Místo hada Karel Gott

Povídky nevidomých: Vyvařené zuby

Nenechte sebou manipulovat

Existují jen multiplexy?

HREJ OVER!

S T Y L:

Jen řešení Lamohlavu 49/2002

Nenechte sebou manipulovat

Svět 2003 aneb Nenechme se oblbnout

Lamohlav 49/2002 - finální

Když mají děti zácpu

Změřit hvězdu, zvážit planetu

 

 





- nahoru - Copyright (c) 1998-2000 Seznam - Ivo Lukačovič, uvedení autoři článků a dodavatelé
obsahu, všechna práva vyhrazena